Pædagogisk ledelse og feedback i erhversskoler

Forfattere

  • Nanna Friche KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
  • Mette Slottved KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n21.169

Nøgleord:

Erhvervsuddannelser, feedback, pædagogisk ledelse, lærende dialog

Resumé

Undersøgelser viser, at erhvervsskoleelever savner mere og bedre feedback i undervisningen. Ny undersøgelse fra KORA underbygger det billede og viser, at feedback nyder bevågenhed på erhvervsskolers ledelsesniveau, mens det ikke tilsvarende gør sig gældende blandt lærerne. Denne forskel rejser spørgsmål om, hvilke skridt en pædagogisk ledelse, der ønsker at styrke undervisningskvaliteten via mere og bedre feedback, kan tage. Artiklen tegner et aktuelt billede af feedback i undervisningen, set med elevers, læreres og lederes øjne. Derfra diskuteres muligheder og udfordringer i arbejdet med feedback på erhvervsskoler via en pædagogisk ledelsespraksis baseret på en positiv feedbackkultur, anerkendelse og lærende dialog.

Forfatterbiografier

Nanna Friche, KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning

Seniorforsker

 

Mette Slottved, KORA, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning

Seniorprojektleder

 

Downloads

Publiceret

10-11-2016

Citation/Eksport

Friche, N., & Slottved, M. (2016). Pædagogisk ledelse og feedback i erhversskoler. CEPRA-Striben, (21), 36–43. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n21.169