Evaluering som logik og praksis i erhvervsuddannelser
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.103Resumé
Med afsæt i sociologisk, nyinstitutionel teori analyseres
evaluering som logik og praksis i uddannelserne
til smed og mediegrafiker. Ærindet er at vise,
hvordan erhvervsskolens legitimitet beror på en
evne til at spejle omverdens kulturelle konstruktioner
af kvalitet i uddannelse. Analysen identificerer en
skuemesterlogik, der er produktorienteret og en
rekontekstualiseret skolelogik, der er procesorienteret.
Herfra diskuteres implikationerne af disse
logikker for eleven, branchen og for samfundet.
Behovet for opmærksomhed på elevers evne til
refleksion som grundlag for livslang læring i
erhvervsfaglig uddannelse diskuteres i den forbindelse.
Artiklen er således et bidrag til bredere
diskussioner af kvalitet i erhvervsuddannelserne.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2013 Nanna Friche

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.