Evaluering som logik og praksis i erhvervsuddannelser
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.103Resumé
Med afsæt i sociologisk, nyinstitutionel teori analyseres
evaluering som logik og praksis i uddannelserne
til smed og mediegrafiker. Ærindet er at vise,
hvordan erhvervsskolens legitimitet beror på en
evne til at spejle omverdens kulturelle konstruktioner
af kvalitet i uddannelse. Analysen identificerer en
skuemesterlogik, der er produktorienteret og en
rekontekstualiseret skolelogik, der er procesorienteret.
Herfra diskuteres implikationerne af disse
logikker for eleven, branchen og for samfundet.
Behovet for opmærksomhed på elevers evne til
refleksion som grundlag for livslang læring i
erhvervsfaglig uddannelse diskuteres i den forbindelse.
Artiklen er således et bidrag til bredere
diskussioner af kvalitet i erhvervsuddannelserne.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.