Evaluering som logik og praksis i erhvervsuddannelser

Forfattere

  • Nanna Friche

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.103

Resumé

Med afsæt i sociologisk, nyinstitutionel teori analyseres
evaluering som logik og praksis i uddannelserne
til smed og mediegrafiker. Ærindet er at vise,
hvordan erhvervsskolens legitimitet beror på en
evne til at spejle omverdens kulturelle konstruktioner
af kvalitet i uddannelse. Analysen identificerer en
skuemesterlogik, der er produktorienteret og en
rekontekstualiseret skolelogik, der er procesorienteret.
Herfra diskuteres implikationerne af disse
logikker for eleven, branchen og for samfundet.
Behovet for opmærksomhed på elevers evne til
refleksion som grundlag for livslang læring i
erhvervsfaglig uddannelse diskuteres i den forbindelse.
Artiklen er således et bidrag til bredere
diskussioner af kvalitet i erhvervsuddannelserne.

Downloads

Publiceret

01-04-2013

Citation/Eksport

Friche, N. (2013). Evaluering som logik og praksis i erhvervsuddannelser. CEPRA-Striben, (14), 14–19. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.103

Nummer

Sektion

Artikler

Mest læste artikler af samme forfatter(e)