The process of implementing an internal formative evaluation

Forfattere

  • Bjarne Wahlgren DPU, Aarhus Universitet
  • Katrine Puge DPU, Aarhus Universitet

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n31.507

Resumé

Denne artikel handler om implementering af et formativt evalueringsprogram på erhvervsskoler i forbindelse med et kvalitetsudviklingsinitiativ. I artiklen analyserer vi samarbejdet mellem forskere og skoleledere i implementeringsprocessen. Artiklens pointe er, at implementering af evaluering som en del af en skoleudvikling omfatter kompetenceudvikling af skolelederne. Vi viser, at processen er omfattende og krævende; men at det styrker kvalitetsudviklingen, når skoleledelserne reflekterer, evaluerer og lærer af deres erfaringer.

Keywords: Erhvervsuddannelse, skoleledelse, formativ evaluering, skole-/universitetssamarbejde, evalueringskompetence, kompetenceudvikling, implementering, refleksion

Downloads

Publiceret

31-10-2022 — Opdateret d. 01-11-2022

Citation/Eksport

Wahlgren, B., & Puge, K. (2022). The process of implementing an internal formative evaluation. CEPRA-Striben, (31), 52–61. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n31.507

Nummer

Sektion

Artikler