Fra meningsløs til meningsfuld – om kvalitetsmåling i undervisningssektoren
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n06.46Resumé
Denne artikel udforsker brugen af studentertilfredshedsmålinger
på en række korte og mellemlange
videregående uddannelser. Den er baseret på ph.d.-
afhandlingen Fra meningsløs til meningsfuld evaluering,
som viser, hvordan brugen af tilfredshedsmålinger
i nogle situationer og organisationer kan
opleves meningsfuldt for opgaveløsningen, mens
man i andre situationer oplever det modsatte, hvor
brugen af målingerne ser ud til at lede til frustration
og opleves som meningsløs og direkte skadelig for
medlemmerne i organisationen. På den baggrund
beskæftiger artiklen sig med potentialerne eller fordelene
ved at bruge tilfredshedsmålingerne, hvad
der ligger bag den evalueringsfrustration, som opstår,
og hvordan denne kan håndteres. Artiklen indeholder
anbefalinger, som kan styrke den meningsfulde
evalueringsanvendelse.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.