Ledelsesevaluering

Et dialogværktøj til at evaluere og skabe forudsætninger for udviklingsledelse

Forfattere

  • Gitte Miller Balslev Uddannelsesvidenskab, SDU
  • Ida Vesterdal VIA DESIGN

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n26.380

Resumé

Der er knyttet et stort ansvar til de ledere, der står i spidsen for at realisere offentlige reformer. Reformrealiseringen indebærer løsning af komplekse problemstillinger, og ofte kan der være langt mellem reformernes intentioner og reel implementering. Mens der findes adskillige koncepter og metoder til at vurdere ledernes evne til at levere produktkvalitet i implementerings- og udviklingsopgaverne, er der langt færre metoder til at vurdere proceskvalitet som forudsætningen for produktkvalitet. Denne artikel diagnosticerer ledelsesevaluering i en aktuel offentlig styringskontekst og giver et bud på, hvordan en undersøgelsesproces gennem Kvadrantmodellen kan bruges til at evaluere ledelse. Kvadrantmodellen er kompleksitetshåndterende og inddrager mange former for kontekstuel viden og kan dermed supplere eksisterende lederevaluerings-metoder.

Downloads

Publiceret

28-09-2020

Citation/Eksport

Balslev, G. M., & Vesterdal, I. (2020). Ledelsesevaluering: Et dialogværktøj til at evaluere og skabe forudsætninger for udviklingsledelse. CEPRA-Striben, (26), 28–41. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n26.380