Åbne læringsmuligheder som et fælles lokalt anliggende – Hvordan evaluerer man det?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n25.324Resumé
Åben Skole og Åbent Dagtilbud er nye centrale styringstiltag, der skal styrke børns læring gennem lokalt samarbejde og nære partnerskaber. Tanken er, at lokalsamfundet indeholder muligheder, som skoler og dagtilbud skal gribe i arbejdet med at skabe endnu bedre forudsætninger for inspirerende og varierede læringsmiljøer. Men de åbne tilbud kan ikke umiddelbart måles på individniveau – så hvordan kan Åben Skole og Åbnet Dagtilbud evalueres? Det internationale NetEduProject har gennem en seksårig periode arbejdet på at skabe et evalueringsværktøj, der måler på lokalområdets evne til at skabe bæredygtige uddannelsesnetværk for læring– fremfor at måle børnenes evner. Projektet går nu ind en ny fase, hvor der er fokus på institutionens og dermed professionens evne til at åbne sig mod omverdenen, og projektet kan på den måde være til inspiration for arbejdet med åbne læringsmiljøer i Danmark. Denne artikel beskriver teori og metode bag projektets analyseværktøj (the NetEdu-analysis tool) og den pågående metodeudvikling frem mod et nyt tværkulturelt dialogværktøj til evaluering og ledelse af arbejdet med åbne netværksbaserede læringsmiljøer.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.