Åbne læringsmuligheder som et fælles lokalt anliggende – Hvordan evaluerer man det?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n25.324Resumé
Åben Skole og Åbent Dagtilbud er nye centrale styringstiltag, der skal styrke børns læring gennem lokalt samarbejde og nære partnerskaber. Tanken er, at lokalsamfundet indeholder muligheder, som skoler og dagtilbud skal gribe i arbejdet med at skabe endnu bedre forudsætninger for inspirerende og varierede læringsmiljøer. Men de åbne tilbud kan ikke umiddelbart måles på individniveau – så hvordan kan Åben Skole og Åbnet Dagtilbud evalueres? Det internationale NetEduProject har gennem en seksårig periode arbejdet på at skabe et evalueringsværktøj, der måler på lokalområdets evne til at skabe bæredygtige uddannelsesnetværk for læring– fremfor at måle børnenes evner. Projektet går nu ind en ny fase, hvor der er fokus på institutionens og dermed professionens evne til at åbne sig mod omverdenen, og projektet kan på den måde være til inspiration for arbejdet med åbne læringsmiljøer i Danmark. Denne artikel beskriver teori og metode bag projektets analyseværktøj (the NetEdu-analysis tool) og den pågående metodeudvikling frem mod et nyt tværkulturelt dialogværktøj til evaluering og ledelse af arbejdet med åbne netværksbaserede læringsmiljøer.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Gitte Miller Balslev

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.