Lærerfællesskaber og realtidsdata i et dansk gymnasium

Forfattere

  • Ane Qvortrup Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
  • Hanne Fie Rasmussen Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet
  • Bjarke Schønwandt Mortensen Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.258

Resumé

Brugen af data til at kvalificere didaktisk samarbejde i lærerfællesskaber har vist sig at understøtte elevernes succesfulde deltagelse i gymnasiet og sikre dem det bedst mulige grundlag for deres overgang videregående uddannelse. Artikel præsenterer et udviklingsprojekt på et dansk gymnasium - Nærum Gymnasium - og et elevsurvey - NAG LQ. NAG-LQ er et elevsurvey som er udviklet, testet og statistisk valideret til at generere realtidsdata om eleverne. Artiklen beskriver, hvordan realtidsdata kan kvalificere lærerfællesskabers refleksioner, og konkluderer, at metoden er egnet til at generere realtidsdata om gymnasieelever læring og deltagelse.

Forfatterbiografier

Ane Qvortrup, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

Ane Qvortrup
Lektor, ph.d.
Leder af Center for interdisciplinær forskning og udvikling
Institut for Kulturvidenskaber

Hanne Fie Rasmussen, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

Ph.d.-stipendiat

Bjarke Schønwandt Mortensen, Institut for Kulturvidenskaber, Syddansk Universitet

Videnskabelig assistent

Downloads

Publiceret

28-09-2018

Citation/Eksport

Qvortrup, A., Rasmussen, H. F., & Mortensen, B. S. (2018). Lærerfællesskaber og realtidsdata i et dansk gymnasium. CEPRA-Striben, (23), 26–43. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.258