Evaluering, karakterer og udvikling af selvopfattelse

Forfattere

  • Karen E. Andreasen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n03.24

Resumé

I artiklen diskuteres det, hvordan evalueringer og
karakterer i grundskoleforløbet kan påvirke selvopfattelsen
hos unge. Det kan få betydning for, hvordan
de unge på senere tidspunkter møder forskellige
typer af krav og udfordringer fra omverdenen, såvel
i som efter grundskoleforløbet. Det viser sig, at den
måde, som de unge taler om karakterer og evaluering,
den diskurs der føres herom, spiller en vigtig
rolle i sådanne processers forløb. Det er derfor noget,
som lærere, vejledere, forældre og andre voksne i de
unges omgivelser må være opmærksomme på.

Downloads

Publiceret

01-11-2008

Citation/Eksport

Andreasen, K. E. (2008). Evaluering, karakterer og udvikling af selvopfattelse. CEPRA-Striben, (03), 50–59. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n03.24