De nationale test - nogle overordnede perspektiver på deres betydninger for pædagogikken og eleverne

Forfattere

  • Karen E. Andreasen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n18.141

Resumé

Artiklen præsenterer en analyse af dele af resultaterne
fra et fireårigt forskningsprojekt gennemført
2009 – 2013 omhandlende evaluering i folkeskolen
og implementeringen af de nationale test. Med inddragelse
af Bernsteins teori om pædagogiske modeller
samt empiri fra projektet analyseres testenes
konstitutive virkninger i forhold til undervisningen
og deres betydninger for eleverne.
Analysen viser, at testene kan have virkninger, som
står i modsætning til de intentioner deres introduktion
blev begrundet med, og at dette blandt andet
kan forstås med reference til deres summative design.
Elevernes måder at forstå deres egne testresultater
var præget af en orientering mod præstation og
hierarki. Dette problematiseres.

Downloads

Publiceret

2015-05-01

Citation/Eksport

Andreasen, K. E. (2015). De nationale test - nogle overordnede perspektiver på deres betydninger for pædagogikken og eleverne. CEPRA-Striben, (18), 14–21. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n18.141

Nummer

Sektion

Artikler