De nationale test - nogle overordnede perspektiver på deres betydninger for pædagogikken og eleverne
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n18.141Resumé
Artiklen præsenterer en analyse af dele af resultaterne
fra et fireårigt forskningsprojekt gennemført
2009 – 2013 omhandlende evaluering i folkeskolen
og implementeringen af de nationale test. Med inddragelse
af Bernsteins teori om pædagogiske modeller
samt empiri fra projektet analyseres testenes
konstitutive virkninger i forhold til undervisningen
og deres betydninger for eleverne.
Analysen viser, at testene kan have virkninger, som
står i modsætning til de intentioner deres introduktion
blev begrundet med, og at dette blandt andet
kan forstås med reference til deres summative design.
Elevernes måder at forstå deres egne testresultater
var præget af en orientering mod præstation og
hierarki. Dette problematiseres.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2015 Karen E. Andreasen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.