De nationale test - nogle overordnede perspektiver på deres betydninger for pædagogikken og eleverne
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n18.141Resumé
Artiklen præsenterer en analyse af dele af resultaterne
fra et fireårigt forskningsprojekt gennemført
2009 – 2013 omhandlende evaluering i folkeskolen
og implementeringen af de nationale test. Med inddragelse
af Bernsteins teori om pædagogiske modeller
samt empiri fra projektet analyseres testenes
konstitutive virkninger i forhold til undervisningen
og deres betydninger for eleverne.
Analysen viser, at testene kan have virkninger, som
står i modsætning til de intentioner deres introduktion
blev begrundet med, og at dette blandt andet
kan forstås med reference til deres summative design.
Elevernes måder at forstå deres egne testresultater
var præget af en orientering mod præstation og
hierarki. Dette problematiseres.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.