Hjørring-modellen – Demokratisk inddragelse af lærerne i Kvalitetsrapportens evaluering af skolernes pædagogiske processer
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n12.90Resumé
På Undervisningsområdet i Hjørring Kommune
arbejdes der med at forene et lokalpolitisk ønske
om udvikling af skolernes evalueringskultur med
et forvaltningsmæssigt ønske om at gøre den årlige
kvalitetsrapport for skolevæsenet mere anvendelig
for læserne på alle niveauer i skolevæsenet.
Kommunen er derfor i færd med at udvikle en ny
evalueringsmodel, hvor lærerne inddrages i udviklings-
og evalueringsprocessen. Formålet er, at Kvalitetsrapporten
skal understøtte refleksion, læring
og udvikling, således at der sikres en højere grad af
ejerskab hos skolerne for såvel evalueringsprocessen
som for selve produktet. Samtidigt arbejdes der
som noget nyt med vidensbaserede kriterier, hvilket
er med til at kvalificere evalueringen. I artiklen
redegøres for den evalueringsmetode Hjørring
Kommune søger at imødegå Kvalitetsrapportens
udfordringer med, samt hvilke perspektiver denne
metode åbner for. Artiklen er blevet til på baggrund
af et praktikforløb i efteråret 2011 på Undervisningsområdet
i Hjørring Kommune, hvor forfatterne
sammen stod for udarbejdelsen af Kvalitetsrapporten
2011 for Hjørring Skolevæsen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.