Hjørring-modellen – Demokratisk inddragelse af lærerne i Kvalitetsrapportens evaluering af skolernes pædagogiske processer
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n12.90Resumé
På Undervisningsområdet i Hjørring Kommune
arbejdes der med at forene et lokalpolitisk ønske
om udvikling af skolernes evalueringskultur med
et forvaltningsmæssigt ønske om at gøre den årlige
kvalitetsrapport for skolevæsenet mere anvendelig
for læserne på alle niveauer i skolevæsenet.
Kommunen er derfor i færd med at udvikle en ny
evalueringsmodel, hvor lærerne inddrages i udviklings-
og evalueringsprocessen. Formålet er, at Kvalitetsrapporten
skal understøtte refleksion, læring
og udvikling, således at der sikres en højere grad af
ejerskab hos skolerne for såvel evalueringsprocessen
som for selve produktet. Samtidigt arbejdes der
som noget nyt med vidensbaserede kriterier, hvilket
er med til at kvalificere evalueringen. I artiklen
redegøres for den evalueringsmetode Hjørring
Kommune søger at imødegå Kvalitetsrapportens
udfordringer med, samt hvilke perspektiver denne
metode åbner for. Artiklen er blevet til på baggrund
af et praktikforløb i efteråret 2011 på Undervisningsområdet
i Hjørring Kommune, hvor forfatterne
sammen stod for udarbejdelsen af Kvalitetsrapporten
2011 for Hjørring Skolevæsen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2012 Claus Jespersen, Morten Brunø

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.