Hjørring-modellen – Demokratisk inddragelse af lærerne i Kvalitetsrapportens evaluering af skolernes pædagogiske processer

Forfattere

  • Claus Jespersen
  • Morten Brunø

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n12.90

Resumé

På Undervisningsområdet i Hjørring Kommune
arbejdes der med at forene et lokalpolitisk ønske
om udvikling af skolernes evalueringskultur med
et forvaltningsmæssigt ønske om at gøre den årlige
kvalitetsrapport for skolevæsenet mere anvendelig
for læserne på alle niveauer i skolevæsenet.
Kommunen er derfor i færd med at udvikle en ny
evalueringsmodel, hvor lærerne inddrages i udviklings-
og evalueringsprocessen. Formålet er, at Kvalitetsrapporten
skal understøtte refleksion, læring
og udvikling, således at der sikres en højere grad af
ejerskab hos skolerne for såvel evalueringsprocessen
som for selve produktet. Samtidigt arbejdes der
som noget nyt med vidensbaserede kriterier, hvilket
er med til at kvalificere evalueringen. I artiklen
redegøres for den evalueringsmetode Hjørring
Kommune søger at imødegå Kvalitetsrapportens
udfordringer med, samt hvilke perspektiver denne
metode åbner for. Artiklen er blevet til på baggrund
af et praktikforløb i efteråret 2011 på Undervisningsområdet
i Hjørring Kommune, hvor forfatterne
sammen stod for udarbejdelsen af Kvalitetsrapporten
2011 for Hjørring Skolevæsen.

Downloads

Publiceret

01-04-2012

Citation/Eksport

Jespersen, C., & Brunø, M. (2012). Hjørring-modellen – Demokratisk inddragelse af lærerne i Kvalitetsrapportens evaluering af skolernes pædagogiske processer. CEPRA-Striben, (12), 42–49. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n12.90