Evaluering, test og benchmarking i voksenundervisningen i Danmark: Et skridt frem eller to tilbage?

Forfattere

  • Karen Bjerg Petersen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n11.79

Resumé

Denne artikel sammenfatter resultater fra surveys og
indsamlet datamateriale om udvalgte undervisningsaktørers
forståelser og holdninger til indførelsen af
benchmarkingundersøgelser og såkaldte high-stakes
sprogtest i voksenundervisningen for voksne udlændinge
i Danmark i begyndelsen af 2000-tallet. Resultaterne
fra gennemførte surveys i 2009 tyder på en vis
skepsis over for benchmarkingundersøgelser blandt
både ledere og undervisere. Samtidig har indførelsen
af high-stakes modultest ifølge de adspurgte aktører
imidlertid allerede få år efter implementeringen af
disse fået afgørende og på en række områder også
uhensigtsmæssig indflydelse på både pædagogisk
tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen.
Dette gælder især mulighederne for pædagogisk
udvikling og deltagernes sproglige fordybelse.

Downloads

Publiceret

2011-11-01

Citation/Eksport

Petersen, K. B. (2011). Evaluering, test og benchmarking i voksenundervisningen i Danmark: Et skridt frem eller to tilbage?. CEPRA-Striben, (11), 18–25. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n11.79

Nummer

Sektion

Artikler