Evaluering, test og benchmarking i voksenundervisningen i Danmark: Et skridt frem eller to tilbage?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n11.79Resumé
Denne artikel sammenfatter resultater fra surveys og
indsamlet datamateriale om udvalgte undervisningsaktørers
forståelser og holdninger til indførelsen af
benchmarkingundersøgelser og såkaldte high-stakes
sprogtest i voksenundervisningen for voksne udlændinge
i Danmark i begyndelsen af 2000-tallet. Resultaterne
fra gennemførte surveys i 2009 tyder på en vis
skepsis over for benchmarkingundersøgelser blandt
både ledere og undervisere. Samtidig har indførelsen
af high-stakes modultest ifølge de adspurgte aktører
imidlertid allerede få år efter implementeringen af
disse fået afgørende og på en række områder også
uhensigtsmæssig indflydelse på både pædagogisk
tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen.
Dette gælder især mulighederne for pædagogisk
udvikling og deltagernes sproglige fordybelse.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2011 Karen Bjerg Petersen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.