Evaluering, test og benchmarking i voksenundervisningen i Danmark: Et skridt frem eller to tilbage?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n11.79Resumé
Denne artikel sammenfatter resultater fra surveys og
indsamlet datamateriale om udvalgte undervisningsaktørers
forståelser og holdninger til indførelsen af
benchmarkingundersøgelser og såkaldte high-stakes
sprogtest i voksenundervisningen for voksne udlændinge
i Danmark i begyndelsen af 2000-tallet. Resultaterne
fra gennemførte surveys i 2009 tyder på en vis
skepsis over for benchmarkingundersøgelser blandt
både ledere og undervisere. Samtidig har indførelsen
af high-stakes modultest ifølge de adspurgte aktører
imidlertid allerede få år efter implementeringen af
disse fået afgørende og på en række områder også
uhensigtsmæssig indflydelse på både pædagogisk
tilrettelæggelse og gennemførelse af undervisningen.
Dette gælder især mulighederne for pædagogisk
udvikling og deltagernes sproglige fordybelse.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.