Legeeksperimenter, refleksionsværksteder og fårehyrder

Perspektiver på evalueringsmetoder i designbaseret forskning om udvikling af legende undervisning.

Forfattere

  • Kim Holflod DPU, Aarhus Universitet & Københavns Professionshøjskole

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n33.541

Resumé

I denne reflekterende artikel undersøger og diskuterer jeg evalueringsmetoder i designbaserede forskningsprojekter med afsæt i
kollaborativ og iterativ udvikling og evaluering af legeeksperimenter til undervisning ved pædagog og læreruddannelsen. Disse eksperimenter er i nærværende projekt evalueret på to måder: For det første gennem kollaborative refleksioner og kvalificeringer i forskellige uddannelseskontekster med henblik på at udvikle legeformater. For det andet som iterative vurderinger af disse formater
af praksiseksperter. 
I artiklen fremstiller jeg de to tilgange som 1) refleksionsværksteder som evalueringsmetode til kollaborativ udvikling og 2)  fårehyrdning som designkvalificerende ekspertvurderinger. Til sidst diskuterer jeg praktiske anvendelsesmuligheder og metodologiske implikationer ved praksisnære og iterative evalueringsmetoder i designbaseret forskning om legende undervisning.
Nøgleord: evaluering; designbaseret forskning; legende uddannelse; uddannelsesforskning; dialogisk design

Downloads

Publiceret

04-12-2023

Citation/Eksport

Holflod, K. (2023). Legeeksperimenter, refleksionsværksteder og fårehyrder: Perspektiver på evalueringsmetoder i designbaseret forskning om udvikling af legende undervisning. CEPRA-Striben, (33), 56–71. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n33.541

Nummer

Sektion

Artikler