Innovativ evaluering – meningsfuld anvendelse af evalueringsresultater

Forfattere

  • Malene Skov Dinesen
  • Camilla Kølsen de Wit

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n07.54

Resumé

Der bliver investeret store summer i evalueringer og målinger, og mange professionelle praktikere føler, at det insisterende krav om dokumentation og vurdering er en belastning og en overvågning af deres indsats. Er dette, hvad evaluering kan og skal gøre i samfundet? Vores holdning er, at evaluering giver mening, hvis man måler fremad i stedet for at holde bogføring over fortidens gøren og laden. Vi har en innovativ tilgang til evaluering, som gør det muligt at udvikle og kvalificere den situerede, professionelle praksis gennem evaluering set som en systemisk og refleksiv aktivitet. Det er et tilbud om at se evaluering og dokumentation som en integreret del af den professionelle, daglige praksis. Vi kalder denne tilgang for Innovativ evaluering, og formålet med denne artikel er at præsentere de teoretiske overvejelser bag, samt at illustrere disse med et par praktiske eksempler.

Downloads

Publiceret

01-12-2009

Citation/Eksport

Dinesen, M. S., & de Wit, C. K. (2009). Innovativ evaluering – meningsfuld anvendelse af evalueringsresultater. CEPRA-Striben, (07), 19–25. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n07.54