Det evalueringsmagiske eksperiment

Forfattere

  • Julie Borup Jensen Aalborg Universitet

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n33.538

Resumé

Eksperimentet behandlede forskningsspørgsmålet om, hvordan en legende proces med begreber om grundlæggende evalueringsfaglighed kunne skabe engagement og ejerskab til undervisningsevaluering hos undervisere på de to uddannelser.
Artiklen analyserer empiriske fund om professionsunderviseres oplevelse af legende tilgange til evaluering, og den sætter dem i spil
med teoretiske begreber som magi som styring, magi som socialt håndværk og metaforer som kreativt evalueringsgreb. 
Et væsentligt fund er, at undervisernes dialoger i eksperimentet i høj grad kom til at handle om grundlæggende forståelser af, hvad god undervisning er for dem.
Nøgleord: legende læring, professionsuddannelse, social magi, magiske begreber, legende evalueringsgreb

Downloads

Publiceret

04-12-2023

Citation/Eksport

Borup Jensen, J. (2023). Det evalueringsmagiske eksperiment. CEPRA-Striben, (33), 30–41. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n33.538

Nummer

Sektion

Artikler