Inddragelsen af børneperspektivet i evaluering af skoleparathed
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.523Resumé
I denne artikel undersøges skoleparathed i relation til børnehavebørns forventninger til overgangen fra børnehave til skole.
Skoleparathed forstås ofte som ”pligten til at lære” og tager afsæt i den voksenstyrede organisering af overgangen. Trods vigtigheden af skoleparathed er børns eget perspektiv på overgangen og skoleparathed stærkt underrepræsenteret.
Denne artikel har til formål at bidrage til feltet ved at undersøge børnenes perspektiv på overgangen og skoleparathed.
Resultatet af den kvalitative undersøgelse viser, at børn er interesserede i at kunne gå med på de nye krav og forventninger, men at de er bekymrede for, at de ikke ved, hvordan man imødekommer pligten til at lære i skolen.
Nøgleord: Overgange. Skoleparathed. Børneperspektiver. Interaktion med omgivelserne
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Maja Schürer, Anders Kalsgaard Møller

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.