Inddragelsen af børneperspektivet i evaluering af skoleparathed

Forfattere

  • Maja Schürer AAU
  • Anders Kalsgaard Møller

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.523

Resumé

I denne artikel undersøges skoleparathed i relation til børnehavebørns forventninger til overgangen fra børnehave til skole.
Skoleparathed forstås ofte som ”pligten til at lære” og tager afsæt i den voksenstyrede organisering af overgangen. Trods vigtigheden af skoleparathed er børns eget perspektiv på overgangen og skoleparathed stærkt underrepræsenteret.
Denne artikel har til formål at bidrage til feltet ved at undersøge børnenes perspektiv på overgangen og skoleparathed.
Resultatet af den kvalitative undersøgelse viser, at børn er interesserede i at kunne gå med på de nye krav og forventninger, men at de er bekymrede for, at de ikke ved, hvordan man imødekommer pligten til at lære i skolen.

Nøgleord: Overgange. Skoleparathed. Børneperspektiver. Interaktion med omgivelserne

Downloads

Publiceret

25-08-2023

Citation/Eksport

Schürer, M., & Kalsgaard Møller, A. (2023). Inddragelsen af børneperspektivet i evaluering af skoleparathed. CEPRA-Striben, (32), 4–17. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.523

Nummer

Sektion

Artikler