Hvordan dækker man de blinde vinkler?
En undersøgelse af fordele og ulemper ved at bruge strukturerede observationer og GoPro-kameraer i pædagogisk forskning
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.518Resumé
Med udgangspunkt i observationsstudier af børn i daginstitutioner for børn mellem 0-6 år præsenterer artiklen fordele og ulemper ved brug af struktureret observation og videooptagelser med kropsbårne videokameraer.
Formålet er at studere børns tilhørsforhold. Artiklen belyser de metodiske argumenter for at benytte de to forskellige observationsformer. De benyttes i studiet af dagtilbudsbørns oplevelse af tilhørsforhold i læringsmiljøet (sense of place) samt deres tilhørsforhold i fællesskabet med andre børn (sense of belonging). Artiklen præsenterer også metodiske og etiske faldgrupper ved de to observationsformer – og anbefalinger til, hvordan de kan supplere hinanden i praksis.
Nøgleord: GoPro™, Deltagerobservation, Dagtilbud, Sense of belonging, Videoanalyse
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.