Hvordan dækker man de blinde vinkler?
En undersøgelse af fordele og ulemper ved at bruge strukturerede observationer og GoPro-kameraer i pædagogisk forskning
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n23.518Resumé
Med udgangspunkt i observationsstudier af børn i daginstitutioner for børn mellem 0-6 år præsenterer artiklen fordele og ulemper ved brug af struktureret observation og videooptagelser med kropsbårne videokameraer.
Formålet er at studere børns tilhørsforhold. Artiklen belyser de metodiske argumenter for at benytte de to forskellige observationsformer. De benyttes i studiet af dagtilbudsbørns oplevelse af tilhørsforhold i læringsmiljøet (sense of place) samt deres tilhørsforhold i fællesskabet med andre børn (sense of belonging). Artiklen præsenterer også metodiske og etiske faldgrupper ved de to observationsformer – og anbefalinger til, hvordan de kan supplere hinanden i praksis.
Nøgleord: GoPro™, Deltagerobservation, Dagtilbud, Sense of belonging, Videoanalyse
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2023 Jens Sand Østergaard, Mikkel Tore Eskildsen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.