Etniske minoritetsdrenges læring i folkeskolen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.482Resumé
Igennem en årrække har målinger vist, at etniske minoritetsdrenge er udfordret i deres skolegang i Danmark, og at deres læringsudbytte er lavere end etnisk danske elevers. I denne artikel afrapporteres fund fra et kvalitativt studie, der undersøger faktorer i skolens didaktiske rammesætning og den betydning, de kan have for disse drenges faglige udbytte.
Fundene viser på den ene side, at de etniske minoritetsdrenge i indskolingen oplever faglige udfordringer og mangel på stilladsering. På den anden side viser de, at det faglige indhold i læremidler og den didaktiske praksis fra lærernes side overvejende er præget af en assimilationsorienteret monokulturel tænkning. Begge dele synes at kunne have en negativ effekt på drengenes læringsudbytte.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Pia Susanne Frederiksen, Lene Løkkegaard, Anna Ørnemose Rasmussen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.