Fra vurdering til evaluering

Hvad skete der med forståelsen af livslang læring i vores optagelsessystem?

Forfattere

  • Jeanette Barnewitz Leth UCN

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n29.475

Resumé

Artiklen adresserer optagelsessystemets ændringer vedrørende optagelse af studerende med andre kompetencer end de formelle – med afsæt i Danmarks tilslutning til EU’s vision om livslang læring tilbage i 2000. Gennem en dokumentanalyse viser artiklen adgangskravenes udvikling, og hvordan lovteksten går fra vurdering til evaluering af de studerende. Interviews med studievejleder og optagelsesvejleder gør os klogere på den praksis, der finder sted i denne forandringsproces.

Nøgleord: individuel kompetencevurdering, optagelse på andet grundlag, individuel konkret vurdering, livslang læring, vurdering, evaluering.

Downloads

Publiceret

24-03-2022

Citation/Eksport

Barnewitz Leth, J. (2022). Fra vurdering til evaluering: Hvad skete der med forståelsen af livslang læring i vores optagelsessystem? . CEPRA-Striben, (29), 42–49. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n29.475