Os og dem
Uddannelsesparathed og elevfællesskaber i skolen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.466Resumé
Hvilke fællesskabsorienterede dynamikker og konsekvenser er på spil, når skolen gennemfø-rer uddannelsesparathedsvurderinger? Med afsæt i en interviewundersøgelse af elever og professionelle, sætter vi i denne artikel fokus på de komplekse sociale og faglige in- og eksklusi-onsprocesser, som foregår i elevfællesskaberne i udskolingen i forbindelse med uddannelses-parathedsvurderingen. Erving Goffmans begreb stigma og Basil Bernsteins begreb klassifikationanvendes som analyseledende begreber for at se nærmere på, hvilke betydninger uddannel-sesparathedsvurderingen kan have for såvel den enkelte unge som for elevfællesskaberne i skolen.
Nøgleord: elevfællesskaber, uddannelses-parathedsvurdering, stigma, klassifikation
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Ulla Højmark Jensen, Stine Constance Helms

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.