Os og dem
Uddannelsesparathed og elevfællesskaber i skolen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n30.466Resumé
Hvilke fællesskabsorienterede dynamikker og konsekvenser er på spil, når skolen gennemfø-rer uddannelsesparathedsvurderinger? Med afsæt i en interviewundersøgelse af elever og professionelle, sætter vi i denne artikel fokus på de komplekse sociale og faglige in- og eksklusi-onsprocesser, som foregår i elevfællesskaberne i udskolingen i forbindelse med uddannelses-parathedsvurderingen. Erving Goffmans begreb stigma og Basil Bernsteins begreb klassifikationanvendes som analyseledende begreber for at se nærmere på, hvilke betydninger uddannel-sesparathedsvurderingen kan have for såvel den enkelte unge som for elevfællesskaberne i skolen.
Nøgleord: elevfællesskaber, uddannelses-parathedsvurdering, stigma, klassifikation
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.