Hvordan evaluerer vi, når vi evaluerer pædagogstuderendes praktik?

Forfattere

  • Bolette Rye Mønsted Adjunkt, Ph.D., UCN

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.453

Resumé

Praktikken på pædagoguddannelsen udgør
cirka en fjerdedel af den samlede studietid.
Men hvordan er evalueringen af praktikken
egentlig tilrettelagt og med hvilke konsekvenser?
Artiklens formål er at identificere den gældende
evalueringspraksis for uddannelsens tredje
praktikperiode, diskutere denne i forhold til
de opstillede evalueringskriterier for slutteligt
at udvikle en kvalificeret evalueringstilgang
til vurdering af praktikken. Det sker blandt
andet med inddragelse af den gældende
bekendtgørelse og eksemplificerende
studieordningstekster, der – sammen med
en række diskuterende tidsskriftsartikler i
tilknytning til evaluering af praktikforløbet på
pædagoguddannelsen – udgør det primære
empiriske fundament. Artiklen henvender
sig i særlig grad til professionssektoren og
bidrager med nuancerede perspektiver
på praktikevalueringen ved videregående
uddannelser.
Nøgleord: pædagoguddannelsen, evaluering,
praktik, portfolio, eksamen

Downloads

Publiceret

20-01-2022

Citation/Eksport

Mønsted, B. R. (2022). Hvordan evaluerer vi, når vi evaluerer pædagogstuderendes praktik?. CEPRA-Striben, (28), 52–63. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.453