Hvordan evaluerer vi, når vi evaluerer pædagogstuderendes praktik?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.453Resumé
Praktikken på pædagoguddannelsen udgør
cirka en fjerdedel af den samlede studietid.
Men hvordan er evalueringen af praktikken
egentlig tilrettelagt og med hvilke konsekvenser?
Artiklens formål er at identificere den gældende
evalueringspraksis for uddannelsens tredje
praktikperiode, diskutere denne i forhold til
de opstillede evalueringskriterier for slutteligt
at udvikle en kvalificeret evalueringstilgang
til vurdering af praktikken. Det sker blandt
andet med inddragelse af den gældende
bekendtgørelse og eksemplificerende
studieordningstekster, der – sammen med
en række diskuterende tidsskriftsartikler i
tilknytning til evaluering af praktikforløbet på
pædagoguddannelsen – udgør det primære
empiriske fundament. Artiklen henvender
sig i særlig grad til professionssektoren og
bidrager med nuancerede perspektiver
på praktikevalueringen ved videregående
uddannelser.
Nøgleord: pædagoguddannelsen, evaluering,
praktik, portfolio, eksamen
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.