Kompetenceforståelser og råderum i pædagoguddannelsen
Et empirisk blik på aktuelle temaer i evaluering af pædagoguddannelsen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.430Resumé
Artiklen formidler resultaterne af en empirisk
undersøgelse af underviseres oplevelse af
at undervise pædagogstuderende med
kompetence som et styrende mål. Resultaterne
af undersøgelsen peger på, at kompetence kan
forstås meget forskelligt, hvormed fortolkning
og forvaltning af bekendtgørelsens rammer
varierer blandt underviserne. Med afsæt i
den omtalte undersøgelse sætter artiklen
fokus på to temaer fra den aktuelle evaluering
af pædagoguddannelsen: kompetence og
læringsmiljø. Der argumenteres i artiklen for,
at det er nødvendigt med en mere nuanceret
kompetenceforståelse i evalueringen af
pædagoguddannelsen, hvis vi vil have indblik i
de problemer og muligheder, der knytter sig til at
undervise med kompetence som et styrende mål.
Nøgleord: kompetence, dannelse, evaluering,
undervisning
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2022 Helle Bohl Hansen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.