Kompetenceforståelser og råderum i pædagoguddannelsen

Et empirisk blik på aktuelle temaer i evaluering af pædagoguddannelsen

Forfattere

  • Helle Bohl Hansen Cand.mag. i Læring og Forandringsprocesser

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.430

Resumé

Artiklen formidler resultaterne af en empirisk
undersøgelse af underviseres oplevelse af
at undervise pædagogstuderende med
kompetence som et styrende mål. Resultaterne
af undersøgelsen peger på, at kompetence kan
forstås meget forskelligt, hvormed fortolkning
og forvaltning af bekendtgørelsens rammer
varierer blandt underviserne. Med afsæt i
den omtalte undersøgelse sætter artiklen
fokus på to temaer fra den aktuelle evaluering
af pædagoguddannelsen: kompetence og
læringsmiljø. Der argumenteres i artiklen for,
at det er nødvendigt med en mere nuanceret
kompetenceforståelse i evalueringen af
pædagoguddannelsen, hvis vi vil have indblik i
de problemer og muligheder, der knytter sig til at
undervise med kompetence som et styrende mål.
Nøgleord: kompetence, dannelse, evaluering,
undervisning

Downloads

Publiceret

20-01-2022

Citation/Eksport

Hansen, H. B. (2022). Kompetenceforståelser og råderum i pædagoguddannelsen: Et empirisk blik på aktuelle temaer i evaluering af pædagoguddannelsen. CEPRA-Striben, (28), 64–75. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.430