Kompetenceforståelser og råderum i pædagoguddannelsen
Et empirisk blik på aktuelle temaer i evaluering af pædagoguddannelsen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n28.430Resumé
Artiklen formidler resultaterne af en empirisk
undersøgelse af underviseres oplevelse af
at undervise pædagogstuderende med
kompetence som et styrende mål. Resultaterne
af undersøgelsen peger på, at kompetence kan
forstås meget forskelligt, hvormed fortolkning
og forvaltning af bekendtgørelsens rammer
varierer blandt underviserne. Med afsæt i
den omtalte undersøgelse sætter artiklen
fokus på to temaer fra den aktuelle evaluering
af pædagoguddannelsen: kompetence og
læringsmiljø. Der argumenteres i artiklen for,
at det er nødvendigt med en mere nuanceret
kompetenceforståelse i evalueringen af
pædagoguddannelsen, hvis vi vil have indblik i
de problemer og muligheder, der knytter sig til at
undervise med kompetence som et styrende mål.
Nøgleord: kompetence, dannelse, evaluering,
undervisning
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.