Når børn sætter ord på legen
en udviklingsfokuseret evaluering af Sprogfitness
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n25.339Resumé
Hvert år mødes børn og voksne landet over og motionerer sproget gennem leg og bevægelse. Sprogfitness, der i 2014 startede som et lokalt projekt, er blevet en årlig national begivenhed, og konceptet udvikles kontinuerligt gennem et tværprofessionelt samarbejde mellem de oprindelige initiativtagere, Aalborg Bibliotekerne og pædagoguddannelsen ved UCN Aalborg. Artiklen stiller skarpt på evalueringen af Sprogfitnessdagen 2017. Her var børnenes oplevelse i fokus.
Efter en indledende beskrivelse af Sprogfitness og tidligere evalueringer følger en præcisering af barnets perspektiv. Vi beskriver hvordan vi metodisk har søgt børneperspektiver med inspiration fra mosaikmetoden. Afslutningsvis præsenteres indsigterne fra evalueringen med børnene.
Artiklen fokuserer på børneperspektiver og på mosaikmetoden som evalueringsmetode, men giver samtidig læseren indblik i et refleksivt læringsforløb, hvor underviser og studerende samarbejder omkring praksis, der på en og samme tid er inspirations- lærings og udviklingsrum.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2019 Kasper Moes Drevsholt

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.