Når børn sætter ord på legen
en udviklingsfokuseret evaluering af Sprogfitness
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n25.339Resumé
Hvert år mødes børn og voksne landet over og motionerer sproget gennem leg og bevægelse. Sprogfitness, der i 2014 startede som et lokalt projekt, er blevet en årlig national begivenhed, og konceptet udvikles kontinuerligt gennem et tværprofessionelt samarbejde mellem de oprindelige initiativtagere, Aalborg Bibliotekerne og pædagoguddannelsen ved UCN Aalborg. Artiklen stiller skarpt på evalueringen af Sprogfitnessdagen 2017. Her var børnenes oplevelse i fokus.
Efter en indledende beskrivelse af Sprogfitness og tidligere evalueringer følger en præcisering af barnets perspektiv. Vi beskriver hvordan vi metodisk har søgt børneperspektiver med inspiration fra mosaikmetoden. Afslutningsvis præsenteres indsigterne fra evalueringen med børnene.
Artiklen fokuserer på børneperspektiver og på mosaikmetoden som evalueringsmetode, men giver samtidig læseren indblik i et refleksivt læringsforløb, hvor underviser og studerende samarbejder omkring praksis, der på en og samme tid er inspirations- lærings og udviklingsrum.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.