Udviklingsorienteret undervisningsevaluering
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n25.338Resumé
I artiklen deles erfaringer fra et projekt, hvor nye evalueringstilgange på tre såkaldte kompetenceløft-hold for lærere er afprøvet. Målet har været en pædagogisk udviklende og meningsfuld evalueringsproces med anvendelse og diskussion på holdene, snarere end den hidtidige rituelle slutevaluering med meget lave svarprocenter. Inspiration er hentet i udviklingsorienteret evaluering med anerkendelsen af den komplekse kontekst, karakteriseret ved non-linearitet, emergens og kontingens. De deltagende lærere på tre undervisningshold fremhævede særligt de udbytterige drøftelser, at dialog om fagpersonlig udvikling er blevet stilladseret, og at de er blevet inddraget i dialog om evalueringsdesign.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.