Hvordan tror I sådan en som ham bliver vurderet? – (u)synlige kriterier for evaluering

Forfattere

  • Anne Mia Steno Professionshøjskolen UCC

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.250

Nøgleord:

realkompetencevurderinger, vurdering, evaluering, erhvervsuddannelse, unge, kvalitativ metode

Resumé

Denne artikel handler om realkompetencevurderinger på grundforløbet til to tekniske erhvervsuddannelser; automekaniker og gastronomi. Artiklen bygger på et antropologisk feltarbejde og stiller igennem forskellige elevperspektiver på det at blive bedømt, spørgsmålstegn ved evalueringernes ”objektive” karakter, ved at spørge: hvad der egentlig bedømmes? Argumentet er, at mens realkompetencevurderingsforløb i et uddannelsespolitisk og afklaringsperspektiv tjener mange formål, så risikerer de også at have uintenderede effekter og virke uigennemsigtige og ekskluderende. En af denne artikels hovedpointer er således, at bedømmelse aldrig foregår som en objektiv proces, men skal forstås som sociale processer, indlejret i kontekster og sociale relationer (Friche 2010, Filer & Pollard 2000).  

Forfatterbiografi

Anne Mia Steno, Professionshøjskolen UCC

Adjunkt, Ph.d.

Downloads

Publiceret

20-12-2017

Citation/Eksport

Steno, A. M. (2017). Hvordan tror I sådan en som ham bliver vurderet? – (u)synlige kriterier for evaluering. CEPRA-Striben, (22), 6–13. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.250