Hvordan tror I sådan en som ham bliver vurderet? – (u)synlige kriterier for evaluering
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.250Nøgleord:
realkompetencevurderinger, vurdering, evaluering, erhvervsuddannelse, unge, kvalitativ metodeResumé
Denne artikel handler om realkompetencevurderinger på grundforløbet til to tekniske erhvervsuddannelser; automekaniker og gastronomi. Artiklen bygger på et antropologisk feltarbejde og stiller igennem forskellige elevperspektiver på det at blive bedømt, spørgsmålstegn ved evalueringernes ”objektive” karakter, ved at spørge: hvad der egentlig bedømmes? Argumentet er, at mens realkompetencevurderingsforløb i et uddannelsespolitisk og afklaringsperspektiv tjener mange formål, så risikerer de også at have uintenderede effekter og virke uigennemsigtige og ekskluderende. En af denne artikels hovedpointer er således, at bedømmelse aldrig foregår som en objektiv proces, men skal forstås som sociale processer, indlejret i kontekster og sociale relationer (Friche 2010, Filer & Pollard 2000).
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2017 Anne Mia Steno

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.