Pædagogisk brug af redskaber til vurdering af børns læring i dagtilbud
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.248Nøgleord:
Vurderingsredskaber, Læreplans temaer, Resultatkvalitet, Vurdering af kompetencer, Virkningsevaluering, Evalueringsmetoder, Datainformeret evaluering, Aktionslæring, læring, Kompetencer, Dagtilbud, 0-6 år,Resumé
Dagtilbud bruger i stigende grad redskaber til vurdering af børns udvikling i bestræbelserne på at sikre tidlige indsatser samt til at udvikle børns trivsel og den pædagogiske kvalitet i læringsmiljøerne. Samtidig opleves der uden for praksis flere steder en ureflekteret afstandtagen overfor alle vurderingsredskaber. Der skelnes ikke mellem nyere vurderingsredskabers enorme forskelle og især ikke mellem deres pædagogisk brugbarhed. I artiklen her præciseres nogle af de afgørende forskelle, der bør indgå i en faglig vurdering. Som eksempel på et nyere meget udbredt vurderingsredskab beskrives Kompetencehjulet, og hvordan dette bruges relations- og ressourceorienteret til udvikling af tidlig opsporing og øget kvalitet i dagtilbud.Downloads
Publiceret
20-12-2017
Citation/Eksport
Mortensen, L. Z. (2017). Pædagogisk brug af redskaber til vurdering af børns læring i dagtilbud. CEPRA-striben, (22), 32–49. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n22.248
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Copyright (c) 2017 Lars Zacharias Mortensen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.