Teori og praksis i Refleksiv praksislæring
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n20.200Resumé
I denne artikel vil vi gennem en kulturel analyseaf forskellige former for professionsuddannelsers
teori-praksis-forståelser og med et afsæt i en analyse
af forskellige former for teori-praksis-didaktik
bidrage til yderligere refleksion over begrebet
Refleksiv praksislæring. Konkret peger vi på et
paradoks i UCN’s fælles læringstilgang, Refleksiv
praksislæring. Her præsenteres et læringskoncept,
hvor relationerne mellem teori og praksis kun kan
have én form. Det udfordres imidlertid af, at UCN
skal huse fire forskellige fakulteter med mange
forskellige professionsuddannelser, fag og arbejdsformer
i tre forskellige læringsrum og i fire forskellige
studieaktivitetsformer med mange underinddelinger.
Det forekommer derfor vanskeligt, at kun én
læringsform skal kunne dække så mange variationer.
Fælles for alle professionsbacheloruddannelser er
imidlertid arbejdet med teori og praksis. I vores forskning
har vi peget på, at teori og praksis kan relatere
sig til hinanden på mange forskellige måder, og vi
har argumenteret for, at det netop er forskellighederne
i relationerne mellem teori og praksis, der
giver skiftet mellem forskellige steder mening.
Dette kan UCN lade sig inspirere af i en fremtidig
udvikling af deres Refleksive praksislæring.
Downloads
Publiceret
08-06-2016
Citation/Eksport
Damgaard Knudsen, L. E., & Haastrup, L. (2016). Teori og praksis i Refleksiv praksislæring. CEPRA-striben, (20), 88–95. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n20.200
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Copyright (c) 2016 Lars Emmerik Damgaard Knudsen, Lisbeth Haastrup

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.