Teori og praksis i Refleksiv praksislæring
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n20.200Resumé
I denne artikel vil vi gennem en kulturel analyseaf forskellige former for professionsuddannelsers
teori-praksis-forståelser og med et afsæt i en analyse
af forskellige former for teori-praksis-didaktik
bidrage til yderligere refleksion over begrebet
Refleksiv praksislæring. Konkret peger vi på et
paradoks i UCN’s fælles læringstilgang, Refleksiv
praksislæring. Her præsenteres et læringskoncept,
hvor relationerne mellem teori og praksis kun kan
have én form. Det udfordres imidlertid af, at UCN
skal huse fire forskellige fakulteter med mange
forskellige professionsuddannelser, fag og arbejdsformer
i tre forskellige læringsrum og i fire forskellige
studieaktivitetsformer med mange underinddelinger.
Det forekommer derfor vanskeligt, at kun én
læringsform skal kunne dække så mange variationer.
Fælles for alle professionsbacheloruddannelser er
imidlertid arbejdet med teori og praksis. I vores forskning
har vi peget på, at teori og praksis kan relatere
sig til hinanden på mange forskellige måder, og vi
har argumenteret for, at det netop er forskellighederne
i relationerne mellem teori og praksis, der
giver skiftet mellem forskellige steder mening.
Dette kan UCN lade sig inspirere af i en fremtidig
udvikling af deres Refleksive praksislæring.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.