Nye perspektiver på frafaldskurven: når kvalitetsarbejdets resultater danner baggrund for strategien

Forfattere

  • Sara Vogelsang Gallop Tech College Aalborg
  • Anne Lohman UCN

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n21.170

Resumé

Erhvervsskolesektoren har i en årrække haft fokus på frafald for at sikre fastholdelse i uddannelse. I denne artikel vil vi beskrive, hvordan TECHCOLLEGE i Aalborg har arbejdet med frafaldsstatistik som et centralt ledelsesværktøj, og hvilke udfordringer og krystalkugleoplevelser der gjorde, at institutionens strategi frem mod erhvervsuddannelsesreformen i august 2015 blev ændret markant med stigende gennemførelse som konsekvens.
Artiklen er en casebeskrivelse af, hvordan en af landets største erhvervsskoler har ændret strategi med afsæt i resultaterne af et internt kortlægnings- og evalue-ringsarbejde af gennemførelse med fokus på både frafaldne elever og aktive elever, som forbliver aktive, og hermed heller ikke gennemfører. Det er således en erfaringsbaseret og praksisnær artikel.

Downloads

Publiceret

10-11-2016

Citation/Eksport

Gallop, S. V., & Lohman, A. (2016). Nye perspektiver på frafaldskurven: når kvalitetsarbejdets resultater danner baggrund for strategien. CEPRA-Striben, (21), 44–49. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n21.170