Om forholdet mellem evaluering med formative og summative formål
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.162Resumé
Denne artikel diskuterer forholdet mellem evaluering med to af
dets hovedformål – at støtte læring og at opsummere det lærte.
Begge formål er centrale i en effektiv uddannelsespraksis, men der
er aspekter, der drejer sig om, hvorvidt det er brugbart at anse dem
for at være begrebsmæssigt og pragmatisk adskilte. Som udgangspunkt
for denne diskussion vil første del af kapitlet fremstille denne
skelnen ved hjælp af modeller for evaluering til læring og evaluering
af læring. Anden og tredje del behandler spørgsmål om, hvorvidt
dokumentation, der er indsamlet til det ene formål, kan bruges
til det andet. Den fjerde del overvejer, om der er en skala
af formål frem for et modsætningspar, og om denne
distinktion mellem formativ og summativ evaluering
er brugbar eller redundant. I en tid hvor praksis først
lige er ved at indhente teori i relation til formativ
evaluering, er det uundgåeligt, at dette kapitel
vil stille flere spørgsmål, end det
besvarer. Slutteligt vil det konkludere,
at distinktionen mellem
formative og summative
formål med evaluering for
nuværende bør opretholdes,
mens evalueringssystemer
bør inkludere visse forholdsregler,
der gør det muligt at
bruge dokumentation, der er
indsamlet af lærere, til begge
formål. Det skal understreges, at
begreberne ’formativ evaluering’
og ’summativ evaluering’ og ’evaluering
til læring’ og ’evaluering af læring’
bruges synonymt i dette kapitel.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.