Om forholdet mellem evaluering med formative og summative formål
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.162Resumé
Denne artikel diskuterer forholdet mellem evaluering med to af
dets hovedformål – at støtte læring og at opsummere det lærte.
Begge formål er centrale i en effektiv uddannelsespraksis, men der
er aspekter, der drejer sig om, hvorvidt det er brugbart at anse dem
for at være begrebsmæssigt og pragmatisk adskilte. Som udgangspunkt
for denne diskussion vil første del af kapitlet fremstille denne
skelnen ved hjælp af modeller for evaluering til læring og evaluering
af læring. Anden og tredje del behandler spørgsmål om, hvorvidt
dokumentation, der er indsamlet til det ene formål, kan bruges
til det andet. Den fjerde del overvejer, om der er en skala
af formål frem for et modsætningspar, og om denne
distinktion mellem formativ og summativ evaluering
er brugbar eller redundant. I en tid hvor praksis først
lige er ved at indhente teori i relation til formativ
evaluering, er det uundgåeligt, at dette kapitel
vil stille flere spørgsmål, end det
besvarer. Slutteligt vil det konkludere,
at distinktionen mellem
formative og summative
formål med evaluering for
nuværende bør opretholdes,
mens evalueringssystemer
bør inkludere visse forholdsregler,
der gør det muligt at
bruge dokumentation, der er
indsamlet af lærere, til begge
formål. Det skal understreges, at
begreberne ’formativ evaluering’
og ’summativ evaluering’ og ’evaluering
til læring’ og ’evaluering af læring’
bruges synonymt i dette kapitel.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2010 Wynne Harlen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.