Om forholdet mellem evaluering med formative og summative formål

Forfattere

  • Wynne Harlen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.162

Resumé

Denne artikel diskuterer forholdet mellem evaluering med to af
dets hovedformål – at støtte læring og at opsummere det lærte.
Begge formål er centrale i en effektiv uddannelsespraksis, men der
er aspekter, der drejer sig om, hvorvidt det er brugbart at anse dem
for at være begrebsmæssigt og pragmatisk adskilte. Som udgangspunkt
for denne diskussion vil første del af kapitlet fremstille denne
skelnen ved hjælp af modeller for evaluering til læring og evaluering
af læring. Anden og tredje del behandler spørgsmål om, hvorvidt
dokumentation, der er indsamlet til det ene formål, kan bruges
til det andet. Den fjerde del overvejer, om der er en skala
af formål frem for et modsætningspar, og om denne
distinktion mellem formativ og summativ evaluering
er brugbar eller redundant. I en tid hvor praksis først
lige er ved at indhente teori i relation til formativ
evaluering, er det uundgåeligt, at dette kapitel
vil stille flere spørgsmål, end det
besvarer. Slutteligt vil det konkludere,
at distinktionen mellem
formative og summative
formål med evaluering for
nuværende bør opretholdes,
mens evalueringssystemer
bør inkludere visse forholdsregler,
der gør det muligt at
bruge dokumentation, der er
indsamlet af lærere, til begge
formål. Det skal understreges, at
begreberne ’formativ evaluering’
og ’summativ evaluering’ og ’evaluering
til læring’ og ’evaluering af læring’
bruges synonymt i dette kapitel.

Downloads

Publiceret

01-02-2010

Citation/Eksport

Harlen, W. (2010). Om forholdet mellem evaluering med formative og summative formål. CEPRA-Striben, (08), 56–70. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.162