Refleksive rum og formativ evaluering i undervisning
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n08.161Resumé
Artiklen er inddelt i to hovedafsnit, som hver giver et perspektiv på refleksion og formativ evaluering i undervisningen. Første del handler om indhold i det refleksive rum og om begrundelserne herfor. Evaluering og refleksion skal handle om noget, idet det ellers er en meningsløs aktivitet, og i skolesammenhæng skal det selvfølgelig handle om faglig læring og tilegnelse af kompetencer. Den måde, evaluering og refleksion får næring på, er via feedback fra lærer til elev og omvendt og feedback mellem eleverne indbyrdes. Artiklen vil behandle disse feedbackprocesser. Endelig er bedømmelse et væsentligt aspekt ved refleksion og evaluering. Bedømmelse er en summativ evaluering af en elevs faglige standpunkt eller en elevs arbejdsproces. Hvis bedømmelsen indgår løbende i undervisningen og ikke har form af karaktergivning, men er en formuleret og udfoldet respons, kan man også tale om formativ bedømmelse. Anden del gennemgår i hovedtræk et forskningsprojekt om den fagligt evaluerende lærer-elevsamtale, der i praksis arbejder med evaluering, refleksion, feedback og bedømmelse og kan ses som et forsøg på at opbygge et refleksionsrum i undervisningens praksis.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.