Pædagogiske læreplaner som redskab til evaluering, læring og kvalitetsudvikling?

Forfattere

  • Poul Skov Dahl
  • Hanne Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n02.16

Resumé

Den nyligt afsluttede, landsdækkende evaluering af loven om pædagogiske læreplaner har vist, at pædagogiske læreplaner indtil nu har været en faglig succes i dagtilbuddene. Men den viser også, at evalueringsarbejdet endnu spiller en begrænset rolle i arbejdet. Hvis de pædagogiske læreplaner fremadrettet skal forblive en succes og medvirke til at udvikle den pædagogiske praksis, er evalueringskapacitet et vigtigt omdrejningspunkt. Med systematisk evaluering som en integreret del af arbejdet med de pædagogiske læreplaner har de - som en form for ”systemtænknings-redskab -” potentiale til at være løftestang for organisatorisk læring i dagtilbuddet - den læring, som er en forudsætning for kvalitetsudviklingen af den pædagogiske praksis. Vi sætter i denne artikel fokus på sammenhængen mellem pædagogiske læreplaner, evaluering og organisatorisk læring i dagtilbuddene.

Downloads

Publiceret

01-06-2008

Citation/Eksport

Dahl, P. S., & Nielsen, H. (2008). Pædagogiske læreplaner som redskab til evaluering, læring og kvalitetsudvikling?. CEPRA-Striben, (02), 44–51. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n02.16

Mest læste artikler af samme forfatter(e)