Nationale test – Ønskede egenskaber og indfriede krav?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n18.142Resumé
De danske nationale test fulde navn er egentlig ”De Nationale It-baserede Adaptive Obligatoriske Test”. Det fulde navn fremhæver, til forskel fra det forkortede, flere vigtige sider af disse test i sammenligning med mange andre typer af test. Altså nogle signaler om, hvad der gør netop disse test specielle. Testene er resultatet af nogle krav om udvikling af nye evalueringsinstrumenter, som fandt sted for ca. 15 år siden, og i dag indgår testene rutinemæssigt i skolens hverdag. Derfor er det også et passende tidspunkt at spørge, om nogle af de krav og intentioner, der oprindeligt lå bag ved udviklingen, faktisk er blevet indfriet og kan demonstreres opfyldt gennem egenskaber, som man kan undersøge via indsamlede data i dag. Denne artikel har til formål at beskrive et par af de oprindelige krav: Sammenlignelighed af testresultater, adaptiv-itet i forhold til elevers færdighedsniveau og evne til at formidle brugbare evalueringsresultater – set i lys af deres aktualitet i den pædagogiske verden dengang og nu. Vi kan med et kik over skulderen i dag spørge, om det blev, som vi ønskede og krævede det – eller om der mangler noget?
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2015 Peter Allerup

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.