Hvordan blev de nationale test indført? Ideer som politiske våben
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n18.140Resumé
I nærværende artikel1 undersøges, hvordan man i
et evalueringsskeptisk land som Danmark når frem
til at indføre en lang række nationale test på folkeskoleområdet.
Argumentet tager udgangspunkt i
teorier om, hvordan man kan forklare ændringer i
offentlig politik og hævder, at kampen om ideer er
helt central for at forstå udfaldet. I 2004, da resultaterne
fra PISA 2003 blev offentliggjort, brugte
VK-regeringen resultaterne til at hævde, at problemet
med fagligheden havde en social slagside. I
forlængelse heraf promoverede de en ny kausalidé
om nationale test, der fremhævede, at test fører
til, at de svageste elever i skolen løftes til gavn for
ligheden i samfundet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2015 Line Renate Hanssen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.