Hvordan blev de nationale test indført? Ideer som politiske våben
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n18.140Resumé
I nærværende artikel1 undersøges, hvordan man i
et evalueringsskeptisk land som Danmark når frem
til at indføre en lang række nationale test på folkeskoleområdet.
Argumentet tager udgangspunkt i
teorier om, hvordan man kan forklare ændringer i
offentlig politik og hævder, at kampen om ideer er
helt central for at forstå udfaldet. I 2004, da resultaterne
fra PISA 2003 blev offentliggjort, brugte
VK-regeringen resultaterne til at hævde, at problemet
med fagligheden havde en social slagside. I
forlængelse heraf promoverede de en ny kausalidé
om nationale test, der fremhævede, at test fører
til, at de svageste elever i skolen løftes til gavn for
ligheden i samfundet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.