Brug af test og prøver på specialskoler

Forfattere

  • Niels Egelund

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.130

Resumé

For ti år siden var der ikke mange, der kunne forestille sig, at elever fra specialskoler og specialklasser skulle gå til afgangsprøve. Man syntes, at det var synd, da det ikke kunne undgå at udstille deres handicap. Derfor var det bedre at give dem en udtalelse, der fremhævede deres gode sider, at de var venlige, omgængelige, osv. Fra skoleåret 2006/07 blev lovgivningen ændret, så skolerne - så vidt det er muligt – skal sende specialklasse- og specialskoleeleverne til afgangsprøve, lige som de – igen så vidt det er muligt – skal sørge for, at eleverne gennemfører de nationale test. Er øget vægtning af tests og prøver et udtryk for kvalitet på specialskolerne, eller er det blot endnu et udtryk for accountability? De tre undersøgelser, der præsenteres i artiklen, giver en basis for at svare på spørgsmålet.

Downloads

Publiceret

01-05-2014

Citation/Eksport

Egelund, N. (2014). Brug af test og prøver på specialskoler. CEPRA-Striben, (16), 24–29. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.130

Nummer

Sektion

Artikler

Mest læste artikler af samme forfatter(e)