Gruppeeksamen som strategisk kommunikation
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.127Resumé
Fra 2012 blev gruppeeksamen genindført som lovlig
prøveform på alle niveauer af det danske uddannelsessystem.
På universitetsniveau repræsenterer
genindførelsen en lejlighed til at foretage en universitetspædagogisk
refleksion over, hvad det egentligt
indebærer at praktisere gruppeeksamen, hvad
der er på spil i denne evalueringsform, og hvordan
denne refleksionsøvelse kan lede til innovation af
evalueringsformen. Argumentet for at have gruppeeksamen
som del af den problembaserede læringspædagogik
er, at gruppers projekter bedst evalueres
via en gruppebaseret eksamensform, hvor gruppens
deltagere får mulighed for at teste ”produktet” som
en enhed, og derigennem kan opnå forståelses- og
formidlingsgevinster. Dette argument trækker
imidlertid ikke på nogen teoretisk referenceramme
for at forstå, hvad det vil sige og hvad der sker, når
en projektgruppe går til gruppeeksamen. Denne
artikel er tænkt som et forskningsmæssigt skridt i
retningen af på ny at forstå eller genopdage gruppeeksamen
som strategisk kommunikation.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2014 Tem Frank Andersen, Janne Bang

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.