Gruppeeksamen som strategisk kommunikation

Forfattere

  • Tem Frank Andersen
  • Janne Bang

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.127

Resumé

Fra 2012 blev gruppeeksamen genindført som lovlig
prøveform på alle niveauer af det danske uddannelsessystem.
På universitetsniveau repræsenterer
genindførelsen en lejlighed til at foretage en universitetspædagogisk
refleksion over, hvad det egentligt
indebærer at praktisere gruppeeksamen, hvad
der er på spil i denne evalueringsform, og hvordan
denne refleksionsøvelse kan lede til innovation af
evalueringsformen. Argumentet for at have gruppeeksamen
som del af den problembaserede læringspædagogik
er, at gruppers projekter bedst evalueres
via en gruppebaseret eksamensform, hvor gruppens
deltagere får mulighed for at teste ”produktet” som
en enhed, og derigennem kan opnå forståelses- og
formidlingsgevinster. Dette argument trækker
imidlertid ikke på nogen teoretisk referenceramme
for at forstå, hvad det vil sige og hvad der sker, når
en projektgruppe går til gruppeeksamen. Denne
artikel er tænkt som et forskningsmæssigt skridt i
retningen af på ny at forstå eller genopdage gruppeeksamen
som strategisk kommunikation.

Downloads

Publiceret

01-05-2014

Citation/Eksport

Andersen, T. F., & Bang, J. (2014). Gruppeeksamen som strategisk kommunikation. CEPRA-Striben, (16), 56–67. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.127

Nummer

Sektion

Artikler