Gruppeeksamen tur-retur
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.126Resumé
På trods af, at der generelt foreligger mange kritikpunkter
af eksamener, og at der især internationalt
er dokumenteret svagheder i form af
validitet og reliabilitet (se f.eks.
Lauvås & Jakobsen 2002;
Sadler 2005), så synes der at
være samfundsmæssig og
politisk konsensus om, at
eksamener bør og skal være
en vigtig del af en uddannelse.
Dette sættes der ikke rigtigt
spørgsmålstegn ved, bl.a.
grundet eksameners
kontrol- og certificeringsfunktion.
Men da
der forskningsmæssigt
er konsensus om mange
af de problemer, der typisk er
forbundet med den måde, som
eksamener foregår på, kortlægges,
designes og eksperimenteres
der såvel i Danmark som internationalt
(eks. ASKe (Assessment
Standards Knowledge exchange)
Price, Rust, Carroll 2008
og Boud m.fl. 2010) med
nye bedømmelsesmåder
med henblik på i højere
grad at sikre validitet og
reliabilitet i forbindelse
med bedømmelserne.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2014 Lone Krogh, Annie Aarup Jensen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.