Forsøg med modulopdelt evaluering

Forfattere

  • Andreas Møller Lange
  • Thomas Borum Reuss
  • Winnie Birnbaum

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.124

Resumé

Forsøget med modulopdelt evaluering udfordrede en mangeårig praksis inden for summativ evaluering. Konstruktionen med flere delevalueringer gjorde, at det lykkedes at styrke sammenhængen mellem mål, form, indhold og evaluering i undervisningen. Eleverne fik en ydre motivation, som gjorde undervisningen
relevant for dem, og flere oplevede, at undervisningen derved blev så interessant, at der skete et skift mod indre motivation. Kun én ud af 111 elever dumpede samlet set. Følgeforskningen konkluderer: “...De modulopdelte evalueringer giver bedre læring, bedre motivation og større fagligt overblik hos eleverne. Forsøget
har meget flotte resultater, hvad angår at få alle elever med…” (Følgeforskningsrapport, CEPRA, UCN)

Downloads

Publiceret

01-05-2014

Citation/Eksport

Lange, A. M., Reuss, T. B., & Birnbaum, W. (2014). Forsøg med modulopdelt evaluering. CEPRA-Striben, (16), 30–37. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.124

Nummer

Sektion

Artikler