Selektion, kvalificering og retssikkerhed ved folkeskolens eksamener og prøver

Forfattere

  • Signe Holm-Larsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.122

Resumé

Her ses nærmere på, hvordan folkeskolens eksamens- og prøveformer gennem det seneste århundrede har været udtryk for skiftende perioders syn på deres berettigelse. Vurderingen har især været bestemt af tre faktorer: Egnethed til at sortere boglige fra mindre boglige elever, til at kvalificere den enkelte elevs læring og til at garantere den enkelte elev fairness i bedømmelsen. Artiklen tager udgangspunkt i 1903, hvor eksamensmellemskolen og dermed mellemskoleeksamen blev indført. Formålet var fra starten at skabe bedre
rekrutteringsforhold for gymnasiet, men gradvis flyttede mellemskolen og realklassen over i folkeskoleregi, og begge skoleformer indgik fra 1937 i folkeskoleloven. Danmarks udvikling fra landbrugs- og industrisamfund
til globaliseret videnssamfund har sat sig igennem i 1900-tallets lange seje træk hen imod den udelte enhedsskole, hvis ændrede mål, vilkår og værdier har demokratiseret folkeskolens afsluttende prøver i en sådan grad, at deres eksistens i en periode var truet. Med nutidens politiske krav om øget faglighed i folkeskolen diskuteres dog aktuelt ikke prøvernes eksistens, men deres form og indhold.

Downloads

Publiceret

01-05-2014

Citation/Eksport

Holm-Larsen, S. (2014). Selektion, kvalificering og retssikkerhed ved folkeskolens eksamener og prøver. CEPRA-Striben, (16), 14–23. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n16.122

Nummer

Sektion

Artikler