Inklusion og børn i udsatte positioner – RP-metoden som evaluering af inklusionsindsatser i dagtilbud
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.107Resumé
I denne artikel diskuteres, hvilke faktorer der er
vigtige for børns inklusion i dagtilbud – med særligt
fokus på børn i udsatte positioner. RP-metoden
præsenteres som en metode til at screene, analysere
og evaluere sin praksis for in- og eksklusion.
Analyse af, og refleksion over, den pædagogiske
praksis som en vigtig faktor i forhold til at
sikre kvalitet i dagtilbud (Fremtidens Dagtilbud,
2012), og pædagoger efterspørger metoder, som er
enkle og knap så tidskrævende. RP-metoden er et
bud på at imødekomme disse pædagogiske udfordringer.
Samtidig kan metoden være medvirkende
til at sikre, at alle børn inkluderes i dagtilbuddets
betydningsfulde fællesskaber. Denne artikel har
således to mål: 1) at sætte fokus på viden om inklusion,
med særligt fokus på børn i udsatte positioner
og 2) at præsentere en evalueringsmetode, som kan
bidrage til at spotte udsathed i den pædagogiske
praksis.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2013 Mathilde Nyvang Hostrup

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.