Inklusion og børn i udsatte positioner – RP-metoden som evaluering af inklusionsindsatser i dagtilbud

Forfattere

  • Mathilde Nyvang Hostrup

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.107

Resumé

I denne artikel diskuteres, hvilke faktorer der er
vigtige for børns inklusion i dagtilbud – med særligt
fokus på børn i udsatte positioner. RP-metoden
præsenteres som en metode til at screene, analysere
og evaluere sin praksis for in- og eksklusion.
Analyse af, og refleksion over, den pædagogiske
praksis som en vigtig faktor i forhold til at
sikre kvalitet i dagtilbud (Fremtidens Dagtilbud,
2012), og pædagoger efterspørger metoder, som er
enkle og knap så tidskrævende. RP-metoden er et
bud på at imødekomme disse pædagogiske udfordringer.
Samtidig kan metoden være medvirkende
til at sikre, at alle børn inkluderes i dagtilbuddets
betydningsfulde fællesskaber. Denne artikel har
således to mål: 1) at sætte fokus på viden om inklusion,
med særligt fokus på børn i udsatte positioner
og 2) at præsentere en evalueringsmetode, som kan
bidrage til at spotte udsathed i den pædagogiske
praksis.

Downloads

Publiceret

01-04-2013

Citation/Eksport

Hostrup, M. N. (2013). Inklusion og børn i udsatte positioner – RP-metoden som evaluering af inklusionsindsatser i dagtilbud. CEPRA-Striben, (14), 54–65. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.107

Nummer

Sektion

Artikler