Inklusion og børn i udsatte positioner – RP-metoden som evaluering af inklusionsindsatser i dagtilbud
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.107Resumé
I denne artikel diskuteres, hvilke faktorer der er
vigtige for børns inklusion i dagtilbud – med særligt
fokus på børn i udsatte positioner. RP-metoden
præsenteres som en metode til at screene, analysere
og evaluere sin praksis for in- og eksklusion.
Analyse af, og refleksion over, den pædagogiske
praksis som en vigtig faktor i forhold til at
sikre kvalitet i dagtilbud (Fremtidens Dagtilbud,
2012), og pædagoger efterspørger metoder, som er
enkle og knap så tidskrævende. RP-metoden er et
bud på at imødekomme disse pædagogiske udfordringer.
Samtidig kan metoden være medvirkende
til at sikre, at alle børn inkluderes i dagtilbuddets
betydningsfulde fællesskaber. Denne artikel har
således to mål: 1) at sætte fokus på viden om inklusion,
med særligt fokus på børn i udsatte positioner
og 2) at præsentere en evalueringsmetode, som kan
bidrage til at spotte udsathed i den pædagogiske
praksis.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.