SEALK, dialog, feedback og individuelle udviklingsplaner

Forfattere

  • Claus Madsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.104

Resumé

Det er skolens ledelse, der må sikre, at lærerne arbejder professionelt med den pædago-gisk-didaktiske praksis. Forudsætningen for, at man kan vurdere, om dette er tilfældet eller ej, er, at man på skoleniveau evaluerer på lærernes praksis. Som leder har man ansvaret for at vurdere lærernes præstationer og kompetencer med henblik på lærernes udvikling og læring som fagprofessionelle, på samme måde som lærerne skal (være i stand til at) understøtte og vurdere elevernes præstationer og læringsudbytte af undervisningen. Læ-rerne skal også medvirke og dermed evaluere sig selv forud for den fælles dialog omkring vurdering af kompetenceudviklingsbehov og -tiltag. Hvordan kan man varetage den komplekse opgave at lede lærernes
udvikling og læring?
Artiklen formidler nogle bud på, hvordan denne ledelsesopgave kan håndteres gennem systematisk evaluering af lærernes kompetencer, dialog, feedback og individuelle udviklingsplaner. Artiklen henvender sig til ledere (og lærere) både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Den kunne formentlig også være
til inspiration for ledere og lære-re i andre skoleformer. Den henvender sig i nogen grad også til de øverste chefniveauer for skolerne som inspiration til, hvad der kunne være behov for at understøtte i forhold til implementering i praksis.

Downloads

Publiceret

01-04-2013

Citation/Eksport

Madsen, C. (2013). SEALK, dialog, feedback og individuelle udviklingsplaner. CEPRA-Striben, (14), 20–29. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.104

Nummer

Sektion

Artikler