SEALK, dialog, feedback og individuelle udviklingsplaner
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.104Resumé
Det er skolens ledelse, der må sikre, at lærerne arbejder professionelt med den pædago-gisk-didaktiske praksis. Forudsætningen for, at man kan vurdere, om dette er tilfældet eller ej, er, at man på skoleniveau evaluerer på lærernes praksis. Som leder har man ansvaret for at vurdere lærernes præstationer og kompetencer med henblik på lærernes udvikling og læring som fagprofessionelle, på samme måde som lærerne skal (være i stand til at) understøtte og vurdere elevernes præstationer og læringsudbytte af undervisningen. Læ-rerne skal også medvirke og dermed evaluere sig selv forud for den fælles dialog omkring vurdering af kompetenceudviklingsbehov og -tiltag. Hvordan kan man varetage den komplekse opgave at lede lærernes
udvikling og læring?
Artiklen formidler nogle bud på, hvordan denne ledelsesopgave kan håndteres gennem systematisk evaluering af lærernes kompetencer, dialog, feedback og individuelle udviklingsplaner. Artiklen henvender sig til ledere (og lærere) både i folkeskolen og på ungdomsuddannelserne. Den kunne formentlig også være
til inspiration for ledere og lære-re i andre skoleformer. Den henvender sig i nogen grad også til de øverste chefniveauer for skolerne som inspiration til, hvad der kunne være behov for at understøtte i forhold til implementering i praksis.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.