Betydninger af folkeskolens afsluttende prøver – belyst ud fra forskellige elevperspektiver
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.102Resumé
Artiklen omfatter en analyse af prøver i skolen i elevperspektiv: Hvilke betydninger har folkeskolens afsluttende prøver for forskellige elever i relation til deres hidtidige skoleerfaringer og for valg af fremtidige uddannelser?
Analysen bygger på en tværgående analyse af interview gennemført i tre forskellige casestudier og fokuserer på forholdet mellem habitusformer og prøvernes betydninger for motivering, disciplinering, selektering og ”valg” af uddannelse. Eleverne er unge, der er på vej til eller væk fra de ungdomsuddannelser, som aktuelle uddannelsespolitikker lægger stor vægt på, at alle unge skal sluses videre til og fastholdes i.
Analysen konkluderer, at prøverne i varierende grad har motiverende, disciplinerende og selekterende betydninger for forskellige elever.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2013 Annette Rasmussen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.