Betydninger af folkeskolens afsluttende prøver – belyst ud fra forskellige elevperspektiver

Forfattere

  • Annette Rasmussen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.102

Resumé

Artiklen omfatter en analyse af prøver i skolen i elevperspektiv: Hvilke betydninger har folkeskolens afsluttende prøver for forskellige elever i relation til deres hidtidige skoleerfaringer og for valg af fremtidige uddannelser?
Analysen bygger på en tværgående analyse af interview gennemført i tre forskellige casestudier og fokuserer på forholdet mellem habitusformer og prøvernes betydninger for motivering, disciplinering, selektering og ”valg” af uddannelse. Eleverne er unge, der er på vej til eller væk fra de ungdomsuddannelser, som aktuelle uddannelsespolitikker lægger stor vægt på, at alle unge skal sluses videre til og fastholdes i.
Analysen konkluderer, at prøverne i varierende grad har motiverende, disciplinerende og selekterende betydninger for forskellige elever.

Downloads

Publiceret

01-04-2013

Citation/Eksport

Rasmussen, A. (2013). Betydninger af folkeskolens afsluttende prøver – belyst ud fra forskellige elevperspektiver. CEPRA-Striben, (14), 4–13. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n14.102

Nummer

Sektion

Artikler