Elevens stemme i skolelivet:
Meddelelsesbogens rolle i skabelsen af en dialogisk evalueringskultur
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.576Resumé
I denne artikel udforskes det, hvordan intentionerne om elevinddragelse i arbejdet med dialog- og evalueringsredskabet meddelelsesbogen udfolder sig i skolens praksis. Gennem empiriske nedslag i samtaleredskaber og samtaler mellem elev, lærere og forældre analyseres det, hvilke former for dialog og inddragelse der opstår i praksis, når bestræbelser om demokratisering og inddragelse af elevens stemme interagerer med bestræbelsen om at skabe en styrket evalueringskultur.
Med afsæt i Gert Biestas uddannelsesdomæner og Martin Bubers filosofi om jeg-du-forholdet belyser vores analyser, at skolernes samtaleværktøjer ofte er begrænsede, når det kommer til at skabe en reel dialog, hvor elevernes stemmer og perspektiver inddrages og værdsættes. Der argumenteres i forlængelse heraf for, at hvis meddelelsesbogen skal leve op til sin intention om at skabe en dialogisk evalueringskultur, er det nødvendigt at udvikle en samtalepraksis, der ikke blot evaluerer og objektiverer eleverne, men skaber autentiske møder, hvor elevernes oplevelser af skolelivet får plads.
Nøgleord: meddelelsesbogen, elevinddragelse, dialogværktøj, evalueringskultur, skole-hjemsamarbejde
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Stine Helms, Clara Steensen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.