Intelligent evaluering

På vej mod en model for systematisk evaluering af brugen af generativ AI

Forfattere

  • Bent Andresen Emeritus, Aarhus Universitet (DPU)

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.570

Resumé

På skoleområdet er der stigende interesse for at anvende generativ AI (GenAI) såsom ChatGPT, der kan simulere evnen til skriftlig og
visuel kommunikation om fag og sag. I artiklen behandles følgende problemstilling: Hvordan kan man systematisk evaluere brugen af GenAI for herved at styrke elevernes læringsbestræbelser?
I artiklen præsenteres en evalueringsmodel, som kan anvendes til at strukturere lærernes opmærksomhed på både tilsigtede og  utilsigtede konsekvenser af brug af GenAI. Modellen er forskningsinformeret og rummer seks dimensioner af typiske lærerstyrede og elevcentrerede aktiviteter, der alle har relativ stor indflydelse på elevernes udvikling af faglig forståelse og deres baggrund for at tage stilling og handle.
Anvendelse af den helhedsorienterede model kan komplettere nuværende tilgange til at evaluere feltet med henblik på at træffe  informerede valg vedrørende hensigtsmæssig brug af GenAI i grundskolen. Set i et lærerperspektiv omfatter modellen tre hovedtyper, nemlig initiering af læringsaktiviteter, løbende feedback og formativ vurdering af elevernes læringsbestræbelser. Set i et elevperspektiv omfatter den elevernes 1) udvikling af forforståelse af et fænomen, inden de begynder at arbejde selvstændigt med dette, 2)  individuelle og kollaborative selvvirksomhed og 3) fremvisning af forståelse ved afslutningen af et forløb. 
Nøgleord: formativ evaluering, evalueringsmodel, GenAI-anvendelse, grundskole 

Downloads

Publiceret

10-04-2025

Citation/Eksport

Andresen, B. (2025). Intelligent evaluering: På vej mod en model for systematisk evaluering af brugen af generativ AI. CEPRA-striben, (34), 18–29. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.570