Intelligent evaluering
På vej mod en model for systematisk evaluering af brugen af generativ AI
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.570Resumé
På skoleområdet er der stigende interesse for at anvende generativ AI (GenAI) såsom ChatGPT, der kan simulere evnen til skriftlig og
visuel kommunikation om fag og sag. I artiklen behandles følgende problemstilling: Hvordan kan man systematisk evaluere brugen af GenAI for herved at styrke elevernes læringsbestræbelser?
I artiklen præsenteres en evalueringsmodel, som kan anvendes til at strukturere lærernes opmærksomhed på både tilsigtede og utilsigtede konsekvenser af brug af GenAI. Modellen er forskningsinformeret og rummer seks dimensioner af typiske lærerstyrede og elevcentrerede aktiviteter, der alle har relativ stor indflydelse på elevernes udvikling af faglig forståelse og deres baggrund for at tage stilling og handle.
Anvendelse af den helhedsorienterede model kan komplettere nuværende tilgange til at evaluere feltet med henblik på at træffe informerede valg vedrørende hensigtsmæssig brug af GenAI i grundskolen. Set i et lærerperspektiv omfatter modellen tre hovedtyper, nemlig initiering af læringsaktiviteter, løbende feedback og formativ vurdering af elevernes læringsbestræbelser. Set i et elevperspektiv omfatter den elevernes 1) udvikling af forforståelse af et fænomen, inden de begynder at arbejde selvstændigt med dette, 2) individuelle og kollaborative selvvirksomhed og 3) fremvisning af forståelse ved afslutningen af et forløb.
Nøgleord: formativ evaluering, evalueringsmodel, GenAI-anvendelse, grundskole
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Bent Andresen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.