Legende læring som en bro mellem produktion og refleksion på børne- og familieområdet

Forfattere

  • Annemette Matthiessen Lektor, Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse, Social & Beskæftigelse
  • Lotte Andersen Lektor, Københavns Professionshøjskoles Videreuddannelse, Social & Beskæftigelse
  • Gunvor Gornitzka Projektleder, De Anbragtes Vilkår

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.562

Resumé

Hvordan kan fagprofessionelle og ledere håndtere dilemmaet mellem et vedvarende behov for faglig udvikling og et stigende krav om
effektiv drift? Københavns Professionshøjskole har sammen med Greve Familierådgivning udviklet et læringskuffertspil - som en måde at mindske dilemmaet på. Kuffertspillet er inspireret af tilgangen i legende læring for voksne. 
Det er et eksperimenterende bud på, hvordan man kan stimulere og vedligeholde faglig udvikling hos fagprofessionelle i en  velfærdsektor med mangel på tid og ressourcer. Evalueringen af projektet peger på, at det er værd at arbejde videre med legende  læring som en tilgang i socialt arbejdes praksis.
Nøgleord: Legende læring for voksne, faglig refleksiv praksis, arbejdspladslæring, dilemmaer i socialt arbejde

Downloads

Publiceret

10-04-2025

Citation/Eksport

Matthiessen, A., Andersen, L., & Gornitzka, G. (2025). Legende læring som en bro mellem produktion og refleksion på børne- og familieområdet. CEPRA-striben, (34), 70–81. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.562