Åndsfrihed og musikfagets potentialer

Forfattere

  • Mannuela Emelia Rauff Hansen Pædagoguddannelsen, UCN

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.560

Resumé

Artiklen udspringer af et ph.d. projekt om musikalske fællesskaber, hvor jeg gennem semistrukturere-de interviews undersøgte
lærernes perspektiver på musikfaget i folkeskolen. Artiklens formål er at udforske musikfaget i et kulturfilosofisk perspektiv og afklare dets potentiale i forhold til begrebet åndsfrihed. Jeg introducerer begrebet åndsfrihed og dets betydning for musikundervisning. Det gør jeg, fordi musikfagets indflydelse på åndsfrihed er væsentlig at forstå i forhold til fagets fremme af elevernes evne til at udforske forskellige perspektiver. Jeg belyser musikfaget som et kulturelt fænomen, hvor jeg fremhæver værdien af respekt og forskelligheder.
Nøgleord: musikundervisning, åndsfrihed, lærerperspektiv, kulturel mangfoldighed, grundskole

Downloads

Publiceret

10-04-2025

Citation/Eksport

Rauff Hansen, M. E. (2025). Åndsfrihed og musikfagets potentialer. CEPRA-striben, (34), 58–69. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.560