Åndsfrihed og musikfagets potentialer
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n34.560Resumé
Artiklen udspringer af et ph.d. projekt om musikalske fællesskaber, hvor jeg gennem semistrukturere-de interviews undersøgte
lærernes perspektiver på musikfaget i folkeskolen. Artiklens formål er at udforske musikfaget i et kulturfilosofisk perspektiv og afklare dets potentiale i forhold til begrebet åndsfrihed. Jeg introducerer begrebet åndsfrihed og dets betydning for musikundervisning. Det gør jeg, fordi musikfagets indflydelse på åndsfrihed er væsentlig at forstå i forhold til fagets fremme af elevernes evne til at udforske forskellige perspektiver. Jeg belyser musikfaget som et kulturelt fænomen, hvor jeg fremhæver værdien af respekt og forskelligheder.
Nøgleord: musikundervisning, åndsfrihed, lærerperspektiv, kulturel mangfoldighed, grundskole
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2025 Mannuela Emelia Rauff Hansen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.