Evaluering, refleksion og skoleudvikling – hvordan hænger det sammen?

Forfattere

  • Justine Grønbæk Pors

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n07.56

Resumé

Evaluering og evalueringskultur er i dag en væsentlig del af den måde, vi diskuterer skoleudvikling. Hvad vi forstår ved evaluering, er derfor tæt koblet til, hvordan man kan forstå og praktisere ledelse og styring i og af skoler og pædagogisk praksis. Denne artikel beskriver, hvordan det, vi forstår ved begrebet evalueringskultur, har ændret sig over tid, og hvilken indflydelse dette har haft for, hvordan eksempelvis Undervisningsministeriet har forsøgt at styrke skolernes arbejde med evaluering. Forfatteren viser, at evaluering i dag ofte kædes sammen med refleksion, og diskuterer, hvilke fordele og ulemper dette kan have for skoleudvikling.

Downloads

Publiceret

01-12-2009

Citation/Eksport

Pors, J. G. (2009). Evaluering, refleksion og skoleudvikling – hvordan hænger det sammen?. CEPRA-Striben, (07), 34–41. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n07.56