AKT i skolen - et broget billede

Forfattere

  • Inge Marie Nielsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n05.38

Resumé

Der synes i den danske folkeskole at være en udbredt tendens til at placere stadig flere børn under kategorien ”AKT-elever”. Et begreb, som langtfra er fast defineret, men dækker over en lang række af adfærdsformer hos barnet, der af omgivelserne opleves som problematiske. Der vil i denne artikel blive sat fokus på, hvilke forklaringer der kan ligge bag det voldsomt stigende antal børn defineret som ”AKT-elever”. og artiklen vil forsøge at give et bud på, hvorfor det tilsyneladende er svært at inkludere disse børn i skolens praksis. Artiklens baggrund er en Masteropgave i specialpædagogik, og en central pointe er, at der er et påtrængende behov for pædagogisk forskning, der belyser de konstruktioner, kriterier og forståelsesformer, der tages i brug, når elever bedømmes, indstilles og henvises til specialforanstaltninger. Ellers risikerer man, som det påvises i artiklen, at indskrænke en stor gruppe af børns adgang til læring.

Downloads

Publiceret

01-05-2009

Citation/Eksport

Nielsen, I. M. (2009). AKT i skolen - et broget billede. CEPRA-Striben, (05), 28–35. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n05.38