AKT i skolen - et broget billede
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n05.38Resumé
Der synes i den danske folkeskole at være en udbredt tendens til at placere stadig flere børn under kategorien ”AKT-elever”. Et begreb, som langtfra er fast defineret, men dækker over en lang række af adfærdsformer hos barnet, der af omgivelserne opleves som problematiske. Der vil i denne artikel blive sat fokus på, hvilke forklaringer der kan ligge bag det voldsomt stigende antal børn defineret som ”AKT-elever”. og artiklen vil forsøge at give et bud på, hvorfor det tilsyneladende er svært at inkludere disse børn i skolens praksis. Artiklens baggrund er en Masteropgave i specialpædagogik, og en central pointe er, at der er et påtrængende behov for pædagogisk forskning, der belyser de konstruktioner, kriterier og forståelsesformer, der tages i brug, når elever bedømmes, indstilles og henvises til specialforanstaltninger. Ellers risikerer man, som det påvises i artiklen, at indskrænke en stor gruppe af børns adgang til læring.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2009 Inge Marie Nielsen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.