Kvalitetsledelse?
Ledelse i kvalitetssikringens tidsalder
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n26.365Resumé
Denne artikel fokuserer på, hvad den omfattende kvalitetssikring på de videregående uddannelser betyder for ledelse. I artiklen beskrives nogle af de centrale virkemidler i arbejdet med kvalitet. Herefter fremføres de centrale rationaler bag det øgede fokus på kvalitet i de videregående uddannelser. Artiklen fortsætter derpå med en analyse af kvalitetsbegrebet i kvalitetssikringssystemerne, hvor der argumenteres for, at kvalitetsbegrebet er blevet ikke-pædagogisk, indholdstømt og selvrefererende. Herefter analyseres de ledelsesmæssige konsekvenser af arbejdet med kvalitet på universiteterne. Artiklen afsluttes med nogle meget tentative bud på kritiske modspil til kvalitetssikringsarbejdet.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2020 Thomas Szulevicz

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.