Kvalitetsmodel som redskab

Forfattere

  • Simon Østergaard Møller

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n04.31

Resumé

Mange offentlige sociale tilbud oplever, at der stilles større krav til åbenhed og gennemsigtighed i den faglige praksis, hvilket som regel kommer til udtryk i større krav til dokumentation og kontrol. Omvendt bliver disse krav ofte mødet med skepsis, fordi dokumentationen er uanvendelig for praksis og udgør en stressfaktor for medarbejderne, hvilket i sig selv svækker mulighederne for at øge og sikre kvaliteten i den faglige indsats.
Regionernes kvalitetsmodel på det sociale område markerer et brud med denne kontrol- og dokumentationsdiskussion og indfører et alternativ til øget kontrol som politisk styringsredskab over for den offentlige velfærdspraksis. Den anerkender på den ene side, at det politiske systems behov for styring og indsigt i praktikernes opgavevaretagelse er legitim, og på den anden side, at reel udvikling og sikring af den faglige kvalitet bedst opnås af praktikerne selv.

Downloads

Publiceret

01-02-2009

Citation/Eksport

Møller, S. Østergaard. (2009). Kvalitetsmodel som redskab. CEPRA-Striben, (04), 28–35. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n04.31