Personlige kompetencer og evaluering
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n04.29Resumé
Alle mennesker har en personlighed. Og de fleste har personlige kompetencer. Uddannelse i et vidensamfund har i de seneste 10 år fokuseret på at støtte den lærendes personlige udvikling. Men det er svært at støtte en udvikling, som er svær at evaluere. Grundlæggende savnes redskaber og modeller til at evaluere vigtige personlige kompetencer. Denne artikel viser, at det hverken nytter at drukne de lærende i nationale evalueringsstandarder med kompetencer, eller at reducere evaluering til alene ”det”, elever og lærere umiddelbart mener, der er sket i skolens undervisning. En mere konstruktiv vej handler om at forene skolens rammer for undervisning med elevernes erkendelser i forbindelse med de veje, deres læring fører dem igennem. Personligheden træder frem idet eleverne forholder sig aktivt til det, de er i gang med at lære. Her er afsættet til en vedkommende evaluering, også af elevernes personlige kompetencer.Downloads
Publiceret
01-02-2009
Citation/Eksport
Borgen, J. (2009). Personlige kompetencer og evaluering. CEPRA-striben, (04), 14–21. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n04.29
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
Copyright (c) 2009 Jan Borgen

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.