Personlige kompetencer og evaluering

Forfattere

  • Jan Borgen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n04.29

Resumé

Alle mennesker har en personlighed. Og de fleste har personlige kompetencer. Uddannelse i et vidensamfund har i de seneste 10 år fokuseret på at støtte den lærendes personlige udvikling. Men det er svært at støtte en udvikling, som er svær at evaluere. Grundlæggende savnes redskaber og modeller til at evaluere vigtige personlige kompetencer. Denne artikel viser, at det hverken nytter at drukne de lærende i nationale evalueringsstandarder med kompetencer, eller at reducere evaluering til alene ”det”, elever og lærere umiddelbart mener, der er sket i skolens undervisning. En mere konstruktiv vej handler om at forene skolens rammer for undervisning med elevernes erkendelser i forbindelse med de veje, deres læring fører dem igennem. Personligheden træder frem idet eleverne forholder sig aktivt til det, de er i gang med at lære. Her er afsættet til en vedkommende evaluering, også af elevernes personlige kompetencer.

Downloads

Publiceret

01-02-2009

Citation/Eksport

Borgen, J. (2009). Personlige kompetencer og evaluering. CEPRA-Striben, (04), 14–21. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n04.29