Evaluering som redskab til forandring af folkeskolen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n03.19Resumé
Den danske folkeskole er i disse år under forandring, og
evaluering tjener som et redskab i denne proces. Således
lyder hovedargumentet i denne artikel. Men evaluering er
ikke et entydigt begreb, hvorfor det heller ikke er ligegyldigt,
hvorledes det forstås og praktiseres i skolen. Det er
således af afgørende betydning for fremtidens folkeskole,
hvorvidt evalueringer primært anses og anvendes som et
didaktisk arbejdsredskab for lærerne, eller om evalueringer
hovedsagelig skal fungere som redskab til måling af effekten
af den førte skolepolitik.
I artiklen diskuteres, hvad det vil betyde for folkeskolen, hvis det bliver
sidstnævnte evalueringssyn, der danner udgangspunkt
for skolens brug af evaluering.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.