Evaluering som redskab til forandring af folkeskolen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n03.19Resumé
Den danske folkeskole er i disse år under forandring, og
evaluering tjener som et redskab i denne proces. Således
lyder hovedargumentet i denne artikel. Men evaluering er
ikke et entydigt begreb, hvorfor det heller ikke er ligegyldigt,
hvorledes det forstås og praktiseres i skolen. Det er
således af afgørende betydning for fremtidens folkeskole,
hvorvidt evalueringer primært anses og anvendes som et
didaktisk arbejdsredskab for lærerne, eller om evalueringer
hovedsagelig skal fungere som redskab til måling af effekten
af den førte skolepolitik.
I artiklen diskuteres, hvad det vil betyde for folkeskolen, hvis det bliver
sidstnævnte evalueringssyn, der danner udgangspunkt
for skolens brug af evaluering.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Copyright (c) 2008 Finn Møller

Dette værk er under følgende licens Creative Commons Navngivelse –Ikke-kommerciel (by-nc).
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en CC BY-NC licens.
- Cepra-Striben tillader at forfatterne kan arkivere deres publicerede artikel (post-print) på egen Institutional Repository, hvis forfatterne samtidig linker til artiklens DOI nummer.