Evaluering som redskab til forandring af folkeskolen

Forfattere

  • Finn Møller

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n03.19

Resumé

Den danske folkeskole er i disse år under forandring, og
evaluering tjener som et redskab i denne proces. Således
lyder hovedargumentet i denne artikel. Men evaluering er
ikke et entydigt begreb, hvorfor det heller ikke er ligegyldigt,
hvorledes det forstås og praktiseres i skolen. Det er
således af afgørende betydning for fremtidens folkeskole,
hvorvidt evalueringer primært anses og anvendes som et
didaktisk arbejdsredskab for lærerne, eller om evalueringer
hovedsagelig skal fungere som redskab til måling af effekten
af den førte skolepolitik.
I artiklen diskuteres, hvad det vil betyde for folkeskolen, hvis det bliver
sidstnævnte evalueringssyn, der danner udgangspunkt
for skolens brug af evaluering.

Downloads

Publiceret

01-11-2008

Citation/Eksport

Møller, F. (2008). Evaluering som redskab til forandring af folkeskolen. CEPRA-Striben, (03), 10–15. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n03.19